Varsinais-Suomen hyvinvointialue

TYKS palliatiivinen keskus

Tyks palliatiivinen keskus on vaativan erityistason (C-taso) palliatiivisen hoidon yliopistollinen keskus. Tyks Palliatiivinen keskus vastaa Varsinais-Suomen Hyvinvointialueen palliatiivisen ja saattohoidon suunnittelusta ja koordinoi YTA-alueen hoitokokonaisuutta. Keskus vastaa alueellaan palliatiivisen lääketieteen opetuksesta ja koulutuksesta sekä koordinoi tutkimusta. Turku sai palliatiivisen lääketieteen professuurin, kun Outi Akrén nimitettiin palliatiivisen lääketieteen professoriksi 1.8.2023.

Tyks palliatiivinen keskus käsittää niin vaativan erityistason (C-taso) toiminnot (osastot, saattohoitokoti, kotisairaala ja palliatiivinen pkl) kuin myös perustason eli A-tason kotisairaalaa ja osastohoitoa. Keskus tarjoaa palliatiivista osaavaa ja yksilöllistä palliatiivista hoitoa varhaisen vaiheen palliatiivisesta hoidosta saattohoitoon.

Palliatiivisessa keskuksessa on kymmenen lääkärin virkaa, joista kahdeksan on vakinaisia ja kaksi virkaa on koulutuskäytössä. Vakinaisista lääkäreistämme lähes kaikilla on palliatiivisen lääketieteen erityispätevyys (yhdellä koulutus pitkällä). Kaikissa yksiköissämme työskentelee palliatiivisen erityispätevyyden omaava erikoislääkäri, joka toimii yksikkönsä kouluttajalääkärinä. Erikoislääkärimme edustavat geriatriaa, onkologiaa ja yleislääketiedettä. Koulutettavat työskentelevät meillä kaikissa yksiköissämme kouluttajalääkäreiden kanssa rinnakkain ja saavat päivittäistä ohjausta.

Poliklinikalla potilaiden tilanteet käydään kouluttajan kanssa yhdessä läpi sekä ennen että tarvittaessa jälkeen vastaanoton. Osastoilla koulutettava lääkäri kiertää yleensä useampana päivänä viikossa kouluttajalääkärin kanssa. Konsultaatiomahdollisuus on käytännössä jatkuva koulutettavien ja kouluttajien työskennellessä rinnakkain. Keskusteluja käydään paljon sekä kahden kesken että isommalla kollegaporukalla. Keskuksemme lääkäreille, myös koulutettaville, on järjestetty säännöllinen työnohjaus. Kaikissa yksiköissämme on moniammatillinen työyhteisö, hoitajaresurssi on hyvä ja hoitohenkilöstö on palliatiiviseen hoitoon perehtynyttä.

Palliatiivinen poliklinikka ja konsultaatiotoiminta

Palliatiiviseen keskuksen poliklinikka ja konsultaatiotiimi sijaitsevat Tyks kantasairaalassa. Palliatiivisella poliklinikalla hoidetaan kaikissa palliatiivisen hoidon vaiheissa olevia potilaita. Poliklinikalle järjestetään myös tukikäyntejä potilaan hoitolinjauksen ollessa vielä aktiivinen. Konsultaatiotiimi tekee käyntejä Tyks kantasairaalan alueella oleville osastoille.

Pienimuotoista poliklinikkatoimintaa on myös Kaskenlinnan sairaalan puolella Palliatiivisen kotisairaalan yhteydessä. Konsultaatiokäyntejä Tyks Mäntymäen puolelle (ent. Turun kaupunginsairaala) ollaan vakiinnuttamassa. Palliatiivisiin konsultaatioihin muista yksiköistä vastaa puhelimitse virka-aikaan sekä Tyks kantasairaalan konsulttilääkäri että Kaskenlinnan erityispätevyyslääkäri. Poliklinikalla koulutettava lääkäri työskentelee kouluttajalääkärin ohjauksessa.

Palliatiivisen keskuksen osastot

Osastopaikkoja Palliatiivisessa keskuksessa on yhteensä 59. Kaskenlinnan sairaalassa sijaitsevat Saattohoidon tukiosasto (17 paikkaa), Hengitysvajeyksikkö (4 paikkaa), Palliatiivinen osasto (20 paikkaa). Lisäksi erityistason hoitopaikkoja on Hirvensalossa sijaitsevassa Karinakodin saattohoitokodissa (18 paikkaa). Potilaita erityistason osastoillemme tulee koko Varhan alueelta.

Saattohoidon tukiosasto (C-taso) toimii ensisijaisena tukiosastona Palliatiiviselle kotisairaalalle. Osastolla hoidetaan pääasiassa vaikeaoireisia palliatiivisia potilaita kaikissa palliatiivisen hoidon vaiheissa. Hengitysvajeyksikkö sijaitsee saattohoito-osaston välittömässä läheisyydessä. Yksikössä toteutetaan mm. ALS-potilaiden interventiojaksot ja saattohoito. Kaskenlinnan sairaalan osastoilla on mahdollisuudet monipuolisiin laboratorio- ja kuvantamistutkimuksiin. Meillä on käytössä myös oma ultraäänilaite ja teemme mm. askitespunktioita.

Palliatiivisella osastolla hoidetaan pääasiassa A-tason palliatiivisia potilaita, mutta osastolla on valmiuden toteuttaa myös erityistason hoitoon. Palliatiiviselle osastolle keskitetään yleensä potilaat, joiden oireet ovat lievempiä ja ennakoitavissa.

Karinakoti on nimensä mukaisesti saattohoitokoti. Karinakodissa hoidetaan pääasiassa saattohoitovaiheessa olevia potilaita, mutta myös varhaisemman vaiheen palliatiivisia potilaita esim. oirehoidon tehostamisen yhteydessä ja intervallijaksoilla.

Palliatiivinen kotisairaala

Palliatiivinen kotisairaala on keskittynyt pelkästään palliatiivisten potilaiden hoitoon. Kotisairaalan seurantaan otamme sellaisia palliatiivisia potilaita, joiden vaikea sairaus aiheuttaa oireita, oireiden vaikeutuminen on odotettavissa tai elinajan ennuste on lyhyehkö. Kotisairaalan seurannassa on 150 -180 palliatiivista potilasta. Pääosin potilaita hoidetaan kotikäynneillä, voinnin salliessa potilas voi halutessaan tulla vaihtoehtoisesti vastaanotolle.

Koulutusjaksot

Palliatiivisessa keskuksessa erityispätevyyskoulutusta suorittavan koulutusjakso pyritään järjestämään niin, että se parhaiten palvelee koulutettavaa. Palliatiivisessa keskuksessa on mahdollista saada palvelua, jossa koulutusjakso sisältää sekä varhaisen vaiheen palliatiivista hoitoa, pidemmälle edenneen tilanteen palliatiivista hoitoa (interventiojaksot, oirehoidon tehostus) että saattohoitoa. Koulutettava osallistuu myös päivystykseen, joka sisältää palliatiivista päivystystä.

Erityispätevyyskoulutuspaikkojen järjestelyistä vastaa tällä hetkellä apulaisylilääkäri, palvelualuejohtaja Marikka Kuoppamäki marikka.kuoppamaki@varha.fi (+358406206893).