Satasairaalan palliatiivinen yksikkö

email: emilia.katko-kesala@sata.fi
puh: 050 473 5202

Yleistä:
Satasairaalan palliatiivisen hoidon yksikkö on perustettu v 2018, potilasvastaanotto on alkanut elokuussa
2018. Yksikkö on yksi konservatiivisen tulosalueen itsenäinen yksikkö. Yksikön tehtävä on tuottaa, kehittää
ja koordinoida palliatiivista hoitoa Satakunnassa. Yksikkö johtaa alueellista saattohoitoverkostoa. Yksikölle
remontoidaan kesän 2021 aikana omat ajanmukaiset vastaanottotilat, joskin nykyisetkin tilat ovat hyvät.
Henkilöstöön kuuluu ylilääkäri, erikoislääkäri, sairaanhoitaja, osa-aikainen osastosihteeri sekä tilanteen
mukaan erikoistuva lääkäri ja erikoistuva sairaanhoitaja. Vakinaisella henkilöstöllä on erityiskoulutus.
Yksikölle on nimetty oma sosiaalityöntekijä ja psykologi, lisäksi on käytössä tarvittavat muut
erityistyöntekijät sekä sairaalapastori. Poliklinikka toimii kaikkina arkipäivinä.

Toiminta:
Yksikössä toimii 2 erityispätevyyslääkäriä ja 2 sairaanhoitajaa, ajoittain lisäksi erityispätevyyttä tekevä lääkäri. Potilaat tulevat hoitoon palvelupyynnöllä Satasairaalan muista yksiköistä, TYKS:stä tai alueen
peruspalveluista lähetteellä. Valtaosa potilaista on parantumatonta syöpää sairastavia potilaita, mutta hoidamme kaikkia palliatiivista hoitoa tarvitsevia potilaita diagnoosista riippumatta. Olennainen osa hoitoa on läheisten tukeminen. Vastaanottotoimintaan kuuluu ensi- ja uusintakäyntejäkäyntejä. Osastokonsultaatioita tehdään sairaalan kaikille aikuispotilaita hoitaville osastoille. Osastokonsultaatiot toteutetaan pääsääntöisesti samana tai seuraavana päivänä. Yksiköllä on kaksi omaa palliatiivista interventiopaikkaa sisätautiosastolla, potilaat otetaan interventiopaikalle poliklinikkavastaanotolta. Poliklinikalla on uä-laite, mahdollisuus toimenpiteiden tekoon. Vastaamme muiden kuin operatiivisten potilaiden PCA-pumpun aloituksesta ja hoitovastuu säilyy yksiköllämme potilaan sairaalahoitojakson ajan. Meillä on oma potilascase meeting kuukausittain, samaten lehtireferaatti. Onkologien kanssa on yhteinen palaveri viikoittain. Osallistumme aiheesta riippuen muiden talon yksiköiden meetingtoimintaan. Erva-alueella on säännölliset palliatiiviset meetingit ja muukin yhteistyö toimivaa. Tarjoamme konsultaatiotukea koko hyvinvointialueelle. Järjestämme säännöllisesti alueellista koulutusta. Alueella on tehty Palliatiivisen potilaan hoitopolku moniammatillisesti, vastaamme siitä ja sen päivityksestä.

Tervetuloa joukkoon oppimaan ja kehittämään toimintaamme!

Emilia, Pirjo, Minna, Hanna ja Elina

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.