Jyväskylä

Keski-Suomen keskussairaala, palliatiivinen yksikkö

Keski-Suomen keskussairaalan palliatiivinen yksikkö on avattu keväällä 2015. Työskentelemme Keski-Suomen keskussairaalan syöpätautien klinikassa, mutta toimimme kaikilla erikoisaloilla. Tehtävänämme on tuottaa ja koordinoida palliatiivista hoitoa koko maakunnan alueella.

Poliklinikalla työskentelee kokoaikainen lääkäri, erityispätevyyskoulutusta suorittava lääkäri ja sairaanhoitaja. Osa sairaanhoitajista on suorittanut palliatiivisen hoitotyön lisäopinnot. Vastuuhoitajan rooli on moninainen, hoitaja koordinoi kokonaisvaltaisesti poliklinikan toimintaa ja sitä kautta toimintaa maakunnan alueella.

Potilaat tulevat palliatiiviselle poliklinikalle lähetteellä keskussairaalan muista yksiköistä ja myös terveyskeskuksista. Tällä hetkellä suurin osa potilaista on syöpäpotilaita. Tiivistä yhteistyötä tehdään keskussairaalan eri yksiköiden kanssa ja toimimme konsultaatioyksikkönä kaikille erikoisaloille ja perusterveydenhuoltoon. Palliatiivista arviota varten vuodepaikka voidaan järjestää syöpätautien osastolta tai omasta terveyskeskuksesta mahdollisimman läheltä kotia.

Yhteistyötä terveyskeskusten kanssa on kehitetty ja toiminta on pääosin saatu sujuvaksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Jyväskylän alueella toimii kotisairaala. Kotisairaala tarjoaa laadukasta palliatiivista hoitoa ja kotisaattohoitoa. Mikäli osastohoitoa tarvitaan, potilaalle on yleensä varattu kotiosastopaikka Jyväskylän terveyskeskussairaalan vuodeosastoilta.

Palliatiivisia potilaita pyritään hoitamaan moniammatillisesti ja teemme yhteistyötä mm. sairaalapastorin, sosiaalityöntekijän, psykiatrinen työryhmän, ravitsemusterapeutin ja fysioterapeutin kanssa. Sairaalassamme on hyvät eri erikoisalojen konsultaatiomahdollisuudet.

Säännöllinen työnohjaus palliatiivisen yksikön lääkäreille ja sairaanhoitajille on järjestetty ryhmätyönohjauksena ja mahdollisuus on myös yksilötyönohjaukseen.

Palliatiivisella poliklinikalla työ on vaihtelevaa ja monipuolista. Työ sisältää mm. vastaanottoja, puheluita, konsultaatioita, koulutuksia (luennot mm. keskussairaalan klinikkamiitingeissä, osastoilla ja terveyskeskuksissa). Työ on mielenkiintoista ja antoisaa, päivittäin voi oppia uutta innostuneessa työryhmässä.

Tervetuloa työskentelemään kanssamme ja samalla tuomaan uusia ideoita ja ajatuksia, joilla voimme entistä paremmin tarjota hyvää hoitoa potilaillemme. Erityispätevyyttä suorittavat lääkärit ovat tuoneet mukanaan hyviä ideoita ja uusia näkökulmia potilaiden hoitoon, samalla yhteistyötä on voitu laajentaa.

Annan mielelläni lisätietoja, oyl Maarit Orilahti, puh. 014 269 84 99 (maarit.orilahti@ksshp.fi)

Maarit, Elisa, Niko, Elina, Kati, Päivi, Marja-Leena ja Muut